Trainingen en Cursussen
Hieronder vind je voorbeelden van trainingen en cursussen die L. begeleiding in onderwijs verzorgd.
Vaak in combinatie met een traject.
Op aanvraag is er veel meer mogelijk.
Cursus “Van klank naar spelling voor anderstaligen in het basisonderwijs”
Rond je vierde levensjaar beheers je de klanken van je moedertaal, je thuistaal. En dan stap je de school binnen. “Hé, hier spreken ze een hele andere taal”. De juf zingt liedjes, de meester oefent met rijmen. Maar jij kent de klanken nog helemaal niet. En dan moet je ook al letters leren. Naar groep 3 is na twee jaar nog best lastig. De klanken ken je ondertussen redelijk, maar hakken en plakken, woorden lezen en vooral ook woorden schrijven met de juiste tekens – dat valt nog niet mee. En in groep 4 komen daar dan nog allerlei regeltjes bij. Je ziet door de bomen het bos niet meer en in het registratiesysteem wordt een V genoteerd- onvoldoende.
Hoe neem je anderstaligen nu goed aan de hand in het leerproces van klankenkennis naar spelling? Ook als ze pas later het Nederlandse onderwijssysteem binnen stromen. In deze online cursus neem ik je aan de hand en voorzie ik je van kennis, tips en materialen.
Doelgroep: leerkrachten, onderwijsassistenten, ambulant begeleiders, kwaliteitscoördinatoren
Opbouw cursus:
- Startbijeenkomst
- Keuzemodules:
- Klankonderwijs in de kleuterklas
- Van klank naar letter in groep 3
- Van klank naar spelling groep 4-8
- Intervisie
Doelen:
Startbijeenkomst
- Na deze bijeenkomst weet je hoe de eerste en tweede taalverwerving van klanken verloopt.
- Je bent bekend met de noodzaak van een specifieke aanpak voor anderstalige leerlingen
- Je bent bekend met de globale stappen die nodig zijn om van klank tot letter tot spelling te komen.
Modules
1. Klankonderwijs in de kleuterklas
- Na deze bijeenkomst weet je welk aanbod nodig is voor anderstalige kleuters.
- Je leert hoe je dit aanbod in kunt bouwen in je reguliere aanbod fonologisch en fonemisch bewustzijn.
- Je krijgt praktische handvatten en voorbeeldmateriaal om hier mee aan de slag te gaan.
2. Van klank naar letter in groep 3
- Na deze bijeenkomst weet je hoe je het reguliere aanbod in groep 3 af kunt stemmen op de anderstalige leerling.
- Je krijgt praktische handvatten en voorbeeldmateriaal om hier mee aan de slag te gaan.
3. Van klank naar spelling groep 4-8
- Na deze bijeenkomst weet je hoe je het reguliere aanbod in groep 4 t/m 8 af kunt stemmen op de anderstalige leerling.
- Je leert welke extra stappen nodig zijn en hoe je die in kunt bouwen in jouw onderwijs.
- Je krijgt praktische handvatten en voorbeeldmateriaal om hier mee aan de slag te gaan.
Persoonlijke intervisie
- In dit gesprek gaan we samen op zoek naar antwoorden op jouw vragen en oplossingen voor jouw context.
Enkele basisbronnen gebruikt voor deze cursus:
- Coenen, J., Heijdenrijk, M. (2017) ‘Zien is Snappen’. Rotterdam: Bazalt Educatieve Uitgaven
- Schraven, J. (2022) ‘Zo leer je kinderen lezen en spellen’. Huizen: Uitgeverij Pica
- Appel, R., Vermeer, A. (2008) ‘Tweede-taalverwerving en tweede-taalonderwijs’. Bussum: Uitgeverij Coutinho
- Kuiken, F., Vermeer, A. (2005) ‘Nederlands als tweede taal in het basisonderwijs’. Utrecht/Zutphen: ThiemeMeulenhoff
- Eskes, M. (2020/2022) ‘Technisch lezen in een doorlopende lijn’. Huizen: Uitgeverij Pica
- Coenen, J. (2023) ‘Klank & Letter’’. Rotterdam: Bazalt Groep
Cursus: een anderstalige leerling in jouw reguliere groep 1-2
Doelgroep: leerkrachten groep 1-2, onderwijsassistenten, RT’ers, kwaliteitscoördinatoren
Heb jij kleuters in jouw klas die het Nederlands nog niet (zo goed) beheersen? Ben je benieuwd hoe je hen zo goed en zo vlot mogelijk de Nederlandse taal kunt leren op een manier die past bij hun ontwikkeling?
Waar Nederlandse kinderen de kleuterklas binnen komen met een actieve woordenschat van zo’n 2000 woorden, kennen anderstaligen deze woorden wel in hun moedertaal, maar niet in het Nederlands- de onderwijstaal. Zij leren niet ín het Nederlands, maar moeten het Nederlands nog leren. Dat vraagt om een andere manier van onderwijs geven.
In twee bijeenkomsten gaan we meer leren over onderwijs aan anderstalige kleuters. In de eerste bijeenkomst gaan we begrijpen wat leren in een andere taal betekent voor een kleuter. Daarnaast bekijken we de leerlijnen en behandelen we verschillende methodieken.
In de tweede bijeenkomst gaan we praktisch aan de slag aan de hand van jullie vragen
DOELEN:
- Je krijgt inzicht in de onderwijsbehoeften van de anderstalige kleuter.
- Je bent bekend met de leerlijnen voor de anderstalige kleuter.
- Je leert diverse methodieken voor het onderwijs aan de anderstalige kleuter.
PROGRAMMA:
-Inzicht in theorie taalontwikkeling anderstalig kind
-Onderwijsbehoeften van de anderstalige kleuter
-Leerlijnen
-NT2-didactiek
-Praktische handvatten voor het kleuteronderwijs aan anderstaligen
-Jullie vragen!
Cursus: een anderstalige leerling in jouw reguliere groep 3-8
Doelgroep: leerkrachten midden- bovenbouw, onderwijsassistenten, RT’ers, kwaliteitscoördinatoren
Heb je een leerling in de klas die nog amper Nederlands spreekt? Of een anderstalige leerling die eigenlijk prima meekomt, maar waar toch meer in lijkt te zitten? Soms lijkt het alsof die anderstalige leerling in jouw klas al behoorlijk de taal spreekt en begrijpt, toch is ook deze leerling vaak nog aan het vertalen in zijn of haar hoofd.
Waar Nederlandse leerlingen leren in het Nederlands, moeten anderstalige leerlingen én een nieuwe taal leren én tegelijkertijd ook meteen in die taal leren. Dat vraagt om een andere manier van onderwijs geven.
In twee bijeenkomsten gaan we meer leren over onderwijs aan anderstaligen. In de eerste bijeenkomst gaan we begrijpen wat leren in een andere taal betekent voor een leerling. Daarnaast behandelen we de didactiek voor het lesgeven aan deze kinderen.
In de tweede bijeenkomst gaan we praktisch aan de slag aan de hand van jullie vragen.
DOELEN
Na de eerste bijeenkomst:
- kun je uitleggen waar een anderstalige leerling tegenaan loopt in jouw klas
- ben je bekend met NT2-didactiek
Na de tweede bijeenkomst:
- kun je NT2-didactiek toepassen op jouw lessen
- heb je een aantal praktische adviezen gekregen
PROGRAMMA
- Wat is een NT2-leerling?
- Wat is taal? Taalverwerving.
- Waarom Nt2-onderwijs?
- Leerlijnen
- NT2-didactiek
- Praktische handreikingen
- Al jullie vragen!
Training: klankonderwijs
Een anderstalige leerling beheerst de klanken van zijn/haar moedertaal. Veelal verschillen die van de Nederlandse klanken. De beheersing van de Nederlandse klanken zijn een voorwaarde voor het leren lezen en schrijven. Hoor je bij deze woorden allemaal een oe? Koek, amour, cool, Buch Jazeker, maar je schrijft deze oe-klank steeds anders. Een goede klank-tekenkoppeling kan pas gemaakt worden, wanneer je de klanken van een taal kan herkennen en kunt uitspreken. Klankonderwijs is dan ook noodzakelijk in het onderwijs aan alle anderstalige leerlingen. De basis hiervan wordt gelegd bij de kleutergroepen. Deze training gaat in op het belang en de achtergronden van klankonderwijs en biedt je een methodiek om klankonderwijs structureel aan te bieden in jouw groep.
DOELEN:
- Je bent je bewust van het belang van klankonderwijs.
- Je leert hoe je klanken structureel aan kunt bieden.
PROGRAMMA:
- Waarom klankonderwijs?
- Doelen van het klankonderwijs
- Een methodiek voor klankonderwijs
Bij deze training wordt een implementatietraject aangeraden. Neem contact op voor meer informatie.
Training: begeleidingskader voor (tweedejaars) nieuwkomers
In deze training leer je eerst wat de onderwijsbehoeften zijn van (tweedejaars) nieuwkomers op een reguliere basisschool. Vervolgens bekijken we hoe je de begeleiding van deze leerlingen praktisch vorm kunt geven middels een doelgerichte aanpak.
We bekijken de vraag hoe je doelgericht middels begeleidingskaarten kunt werken en wat voor deze werkwijze nodig is op een reguliere basisschool.
DOELEN:
- Je leert wat de onderwijsbehoeften zijn van anderstalige leerlingen
- Je bent bekend met de leerlijnen en doelen voor (tweedejaars) nieuwkomers
- Je hebt kaders gekregen hoe je de leerdoelen van deze leerlingen in kaart kunt brengen
- Je hebt kaders gekregen hoe je (tweedejaars) nieuwkomers doelgericht kunt begeleiden.
PROGRAMMA:
- Ontstaan begeleidingskaarten – wat heeft een tweedejaars nieuwkomer nodig?
- Opzet begeleidingskaarten – hoe kom je tot een werkbare begeleidingskaart?
- Inventarisatie – wat is er nodig? Taakverdeling in het team
- Hoe hou je het werkbaar – werkvormen en organisatievormen in de klas
Bij deze training wordt een implementatietraject aangeraden. Neem contact op voor meer informatie.
Training: interculturele communicatie met ouders
Doelgroep: leerkrachten, kwaliteitscoördinatoren, directie
Taal bestaat niet alleen uit woorden en zinnen. Elke taal heeft ook haar eigen normen en waarden en omgangsvormen. In de communicatie met anderstalige ouders kan dit soms voor onbegrip zorgen. In deze training bekijken we de uitgangspunten van ouderbetrokkenheid bij anderstalige ouders. Naast een stuk theorie over communicatie en cultuur, krijg je praktische handvatten mee om de communicatie te vergemakkelijken en daarmee de ouderbetrokkenheid te vergroten. Denk niet dat de communicatie na deze training ineens vanzelf gaat, maar wel dat je beter begrijpt wat deze ouders verwachten.
DOELEN:
- Je leert wat interculturele communicatie is.
- Je leert hoe de wereld grofweg opgedeeld is in verschillende type culturen en wat de communicatiewaarden zijn in deze culturen.
- Je kent praktische tools om communicatie met anderstalige ouders te vergemakkelijken en daarmee de betrokkenheid te vergroten.
PROGRAMMA:
- Interculturele communicatie – wat is dat?
- Verschillende type culturen
- Wat kun je doen als school?
Cursus: Zien is Snappen
Zien is Snappen is een methodiek die gebruikt wordt voor het (grammatica)onderwijs aan anderstalige leerlingen.
Volgens de uitgever Bazalt (www.bazalt.nl):
"Zien is snappen is een vooral visuele handleiding voor taalonderwijs in het primair onderwijs met een of meer anderstalige kinderen in de klas.
Met dit boek geven we de leraar een handreiking voor hoe hij met eenvoudige middelen de anderstalige kinderen meer Nederlands kan onderwijzen.
Nederlands dat voorwaardelijk is voor het volgen van het Nederlandse onderwijs.
Je ziet en leest hoe je met eenvoudige middelen allerlei Nederlandse taalverschijnselen kunt onderwijzen zoals:
- Hoe gebruik je de lidwoorden een, de en het?
- Hoe maak je Nederlandse zinnen?
- Hoe gebruik je aanwijzende voornaamwoorden?
- Hoe maak je samenstellingen?
- Hoe maak je verkleinwoorden in het Nederlands?
- Hoe vorm je meervoud in het Nederlands?
- Hoe geef je goede klanklessen?"
OMSCHRIJVING:
In deze cursus wordt de gehele methodiek van het boek Zien is Snappen van Josée Coenen en Marije Heijdenrijk uitgelegd en geoefend. De trainer is opgeleid door de auteurs van dit boek, werkt zelf met de methodiek en geeft de cursus al vele jaren.
In de cursus starten we met de onderwijsbehoeften van anderstalige leerlingen, en gaan vandaar uit verder in op de NT2-didactiek. Natuurlijk worden alle onderdelen van het boek uitgelegd en geoefend.
Na deze training kun je Zien is Snappen inzetten in de praktijk.
DOELEN:
- Je leert wat de onderwijsbehoeften zijn van anderstalige leerlingen
- Je leert de methodiek Zien is Snappen kennen
- Je leert de methodiek Zien is Snappen in te passen in je lessen.